Fjällfinakåtan och Kobåsstigen
Kobåset
Se & göra Aktiviteter Fjällvandring dagstur

Fjällfinakåtan och Kobåsstigen

Lämpligt utflyktsmål för dig som vandrar med barn. Lättvandrat, nära och härlig fjällkänsla!

Fjällfinakåtan är ett utmärkt utflyktsmål nära Hemavan. Starta vid Fjällparken och följ Kungsleden upp och då ni just kommit upp på myren och ser toppen av Centrumliften vik av från leden och följ stigen i NO riktning förbi vindskydden vid Holmlunds minne. Använd bron för att korsa bäcken, och följ sedan blåmarkerad stig upp till kåtan. Kåtan är öppen och det finns en liten kamin som går bra att använda, samt eldplats utanför. Om man är en större grupp, eller om man önskar övernatta i kåtan kontaktar man Hemavan Fjällstation 0954-300 27 i förväg. Kåtan ägs av Hemavans scoutkår.

Den som vill kan sedan fortsätta stigen förbi kåtan, över Kåtahobben och vidare in i Kobåset. Längs Kobåsbäcken finns mycket att upptäcka för stora och små och ofta ligger det snöfält kvar långt in på sommaren. Perfekt för snöbollskrig!